Kartanot tarvitsivat monenlaisia työntekijöitä, joista keskinäisessä hierarkiassa
viimeisimpiä vaan ei vähäisimpiä oli paimen. Aidattuja lehmilaitumia ei ollut,
vaan karja käyskenteli metsissä ja peltojen liepeillä. Yksi lehmä valittiin
kellokkaaksi, jonka kaulassa kilkattava lehmänkello ilmaisi missä kuljettiin. Karja
oli kesäisin paimenen vastuulla. Toisin kuin joskus näkee väitettävän, pikkupoikia
tai heikkokuntoisia vanhuksia ei ollut Hauholla kyläpaimenina 1700- ja 1800-luvuilla. Se
oli miesten työtä.
Lehmänkello |
Antti
Erkinpoika syntyi vuonna 1750 Hauhon Ilmoilassa, mutta hän asui useita
vuosia Vitsiälän Penttilässä. Samaan kylään tuli Tekkarin piiaksi Tuuloksesta
muuttanut Sofia Heikintytär. Töiden lomassa tutustuttiin ja häitä vietettiin palvelusvuoden päättyessä marraskuun ensimmäisenä päivänä vuonna
1789. Aviopari asettui aluksi Penttilään, jossa syntyi vuoden päästä tytär
Sofia, joka piti hätäkastaa, mutta tyttö jäi henkiin. Hänet merkittiin
myöhemmin lastenkirjassa ”vialliseksi”, ja lapsella todettiin lisäksi
kaatumatauti. Sofia oli aikuisenakin ”heikkomielinen” eikä päässyt
ripille.
Perhe muutti vuonna 1792 Lautsiaan Särkisillan lähelle Hakalan
torppaan, jossa perheeseen syntyi vielä tytär Anna Kaisa. Antti sai kartanon
paimenen toimen nelikymppisenä. Paikka vapautui, kun entinen paimen muutti
pois. Kenties Antti oli osoittanut kykynsä karjan kaitsentaan jo Vitsiälässä. Lampaita
ja vuohia voitiin pitää saarissa, mutta karjaa laidunnettiin lähimetsissä.
Paimenen työ oli kausityötä toukokuusta mikkelinpäivään, joten palkaksi saatua
viljaa piti säästää. Kyläpaimenet saivat myös ”joulupaisteja”, muita
ruokatarpeita sekä pellavia.
Paimenen turvana karjan kanssa oli torvi
ja sauva. Sudet ja karhut olivat todellinen
uhka vielä 1800-luvun alussa, joten paimenilta vaadittiin rohkeutta. Pitäjällä
kiersi hurjia tarinoita, kuinka susilauma oli öisin jahdannut matkalaisia tai
hiiviskellyt pihapiirissä. Osa oli totta, osa tarinaa. Mutta kirpeässä pakkasyössä
kiirivä susien ulvonta oli tuttua asukkaille. ”Viime yönä ulvoivat sudet
kauheasti Syrjän metsässä, ” kirjoitti Luopioisten Lemmettylän notaari Johan
Wallenius päiväkirjaansa 12.12.1798. Huhtikuussa 1811 susi oli vienyt Walleniukselta
emakon. Tammikuun 13. päivänä vuonna 1817 hän kirjoitti päiväkirjaansa, kuinka
keskipäivällä sudet olivat tappaneet sänkipellolla ulkoilleen talon parhaan
lehmän.
Paimentorvi |
Paimenia kunnioitettiin ja vähän pelättiinkin. Vielä 1736 kyläpaimen tuomittiin Hauholla taikojen
tekemisestä kirkkorangaistukseen. Tämä oli keväällä suojannut kylän karjaa
kiertämällä sen leppäkeppien kanssa. Hauhon ainoa noituudesta kuolemaan
tuomittukin oli 1600-luvulla pelkoa herättänyt kyläpaimen Esko
Niilonpoika Miehoilasta. Eskon uskottiin pystyvän nostattamaan sudet ja karhut
karjan kimppuun, jos hän ei saanut taloista mitä pyysi. Lautsian paimen Antti
Erkinpoika eli jo toisenlaisessa maailmassa, mutta kenties hänkin turvautui
vielä vanhoihin karjataikoihin.
Antti Erkinpoika toimi kartanon paimenena
vuodesta 1792 vuoteen 1824 asti, siis 32 vuotta. Ikä alkoi jo painaa 75-vuotiasta miestä. Antin kaltaisille ”eläkeikä” tarkoitti usein
köyhyyttä ja turvattomuutta. Pitäjänkokous merkitsi Antin vaimoineen
ruotuvaivaiksiksi syyskuussa 1824. Se oikeutti saamaan elatusta seurakunnalta. Sofialle titteli tuli jo aiemmin
1820-luvulla. Hän ei ollut kunnossa, vaan merkitty ”heikkomieliseksi”. Mitä se
käytännössä tarkoitti, jää hämäräksi. Se saattoi tarkoittaa joko mielisairautta
tai jotain muunlaista poikkeavuutta.
Nuoremmalla tyttärellä vuonna 1797 syntyneellä
Anna Kaisalla oli omat murheensa. Hän sai merkinnän ”huono lukija” eikä ripille
pääsy ollut helppoa – ei mennyt läpi vielä neljännellä eikä viidennelläkään
yrittämällä. Miehoilan Juntulaan piiaksi palkattu 18-vuotias Anna Kaisa oli
kovilla. Vasta vuonna 1816 hän sai viimein armon ja pääsi kuin pääsikin ripille: yhdeksännellä yrittämällä. Olisiko ollut palveluspaikalla vaikutusta? Anna
Kaisa oli nimittäin ripille pääsyn aikaan Hauhon kappalaisen Emmanuel
Waldénin perheessä piikana…
Lehmiä kesämaisemassa |
Iäkäs ruotuvaivainen Antti Erkinpoika vaimoineen ei päätynyt toisten ruotuvaivaisten tavoin kenenkään
nurkkiin. He saivat asua elämänsä loppuun Lautsian kartanolle kuuluvassa torpassa.
Sillä oli iso merkitys. Antti-paimenen kuoltua yli 80-vuotiaana vuonna 1838,
leski Sofia jäi Hakalan mökkiin asumaan. Tuolloin todettiin, että mökki on
isossajaossa päätynyt Lehtelän kylän alaisuuteen. Lehtelän asukkaille oli
annettu maa-alue ja rantaniittyjä Särkisillan pohjoispuolelta. Vaikka Sofiaa
nimitettiin ”heikkomieliseksi”, hän siis kykeni asumaan yksin. Tosin hänen mainitaan
olleen heikkokuntoinen ja kulkevan mahdollisesti myös kerjäämässä. Sitä ei pidetty sopivana, mutta vaikea sitä oli estääkin, kun Sofian ymmärryskyky oli heikentynyt.
Mennyt maailma oli turvaton
paikka köyhille vanhuksille. Toiselle paikkakunnalle palvelukseen lähteneet
lapset eivät pystyneet hoitamaan vanhempiaan, vaikka siihen olisi ollut haluakin. Pahimmassa
tapauksessa yksinäisen vanhuksen elo ruotuvaivaisena jonkun talon elättinä saattoi
muodostua kurjaksi. Siihen nähden Antti ja Sofia olivat onnekkaita: heillä oli loppuun asti Lautsian kartanosta katto päänsä päällä.
Kuvat:
Lehmänkello. Seurasaaren ulkomuseon kokoelmat. Kansallismuseo. Finna.
Paimentorvi. Honkajoki. Heikkilä, Juha. DIGI- Yleisten kirjastojen digitoimaa aineistoa.
Hjalmar Munsterhjelm: Lehmiä kesämaisemassa. Bukipedia.