Leskirouva Ulrika Charlotta von Kraemer sekä tyttäret
Johanna, Aurora, Matilda ja Sofia matkaavat Hämeenlinnasta Lammin kautta
Asikkalaan. Matkalla poiketaan Hauhon Heinäkankaan kestikievarissa ja kuskipukilla on Hauhon Hakkalan Tobias Juhonpoika.
Puhuin matkastamme Seestan kartanoon. Muistan toisenkin
matkamme sinne suoraan lapsuudenkodistani Hämeenlinnasta. Ihmiset kenties
olettivat meidän olevan jokin kiertelevä teatteriseurue. Sellaiselta
vaikutelmalta ei todellakaan voinut välttyä matkantekomme nähtyään. Omistimme
vanhat vaunut vallan mainioilla jousilla – ruotsalaista terästä – jotka eivät
koskaan menneet sijoiltaan, vaikka pitkillä matkoilla pyöriä olikin pakko
yhtenään tarkistaa ja korjata.
Vaunut oli maalattu vaaleansinisiksi, ja ovissa
oli vaakunat (kunnes ne vahingossa maalattiin umpeen erään onnettoman korjauksen
yhteydessä). Ne olivat pitkänomaiset ja tilavat. Vaikka äiti ja kaksi vanhempaa
sisartamme ottivat omat paikkansa yhdessä neljäntenä olevan vihreän hatturasian
kanssa, niin silti vaunun pohjalle jäi vielä tilaa pitkälle puulaatikolle.
Siihen kasattiin kaikki mukaan otetut hartiahuivit ja muut vaatteet. Minun ja
sisareni oli kavuttava puulaatikon sisään ja otettava omat paikkamme
huivikasassa selät vastakkain.
Postitie Hämeessä |
Aluksi me molemmat kuten muutkin kuljimme sisään
avoimista vaunun ovista, mutta sitten lakkasimme kursailemasta. Jokaisella
matkamme ylämäkiosuudella täytyi meidän mennä ulos ja kävellä – seurata vaunuja
– jotta hevoset saisivat levätä – niin sitä kutsuttiin – vaikka tosiasiassa sitä
oikeastaan halusikin suoristaa jalkojaan. Lopulta loikkasimme kumpikin oman puolemme
vaununovesta tielle. Ja sen jälkeen ei saanut irrottaa otettaan ennen kuin
vasta oikealla hetkellä: juuri ennen mäen huippua, jolloin eripariset ”hakkaliitit”
lähtisivät hurjasti nelistämään alamäkeen, niin silloin piti heilauttaa itsensä
takaisin vaunuihin. Vaarallista se ei ollut, sillä osasimmehan mekin toki
nelistää, ja kun päästiin tasaiselle maalle niin kopukoiden into pysähtyi kuin
seinään. Se sai äidin joskus manailemaan kuskille, jolloin Tobias antoi piiskan
heilua uhkaavasti hevosten selkien yllä. Hänellä oli samalla tietty kiukkuinen
tapa sihahtaa niille, eikä heristelyllä ollut sen tarkoittamaa vaikutusta – ei
meihin eikä kopukoihin.
Huiveja ja hattuja 1842 |
Nimitys ”hakkaliitti” liittyi siihen, että äiti omisti
Hakkala-nimisen tilan Hauholla. Sitä hoitivat tuolloin kaksi lampuotia ja
torppari. Heidän velvollisuuksiinsa kuului muutama lyhyempi matka sen lisäksi,
että he tekivät pidemmän matkan Helsinkiin tai muuhun kaupunkiin. Pienemmällä
matkalla tarkoitettiin meidän kyytimistämme Lammin Vanhaankartanoon. Niin
pitkälle kuin muistan, Tobias oli se renki, joka meidät sinne tavallisesti ajoi.
Siten hän ei ollut koskaan meidän palkattu kuskimme.
Vaunuhevostemme joukossa oli aina mukana sama laiha
kaakki, kuin aavikkohämähäkki. – kirjaimellisesti – mutta aina kun äiti oli
aikeissa poistaa sen, niin Tobias selvitti, että se oli kartanon nopein hevonen,
jonka matkalaiset halusivat hollikyyteihin. Vaunujemme eteen oli siis valjastettu
kolme hevosta.
Tobias ja toinen mies, joka availi portteja, kun niitä
tuli vastaan, istuivat kuskinpukilla. Siten varustettuina vaunumme tulivat
matkan vaikeimpaan kohtaan – sisäänajoon läpi pihaporttien – joka oli pian selvitetty.
Olimme saapuneet Heinäkankaan kestikievariin, jossa me kuten kuin muutkin
matkalaiset, vietimme aikaa tunnin verran. Eteemme kannettiin suuri viilivati,
josta särpimme suuhun omilla lusikoillamme. Seurueemme vanhimmat ylistivät tätä
säästäväistä ateriaa, mutta me nuorimmat kaipasimme enemmän.
Muodikkaasti matkalla 1848 |
Sen jälkeen
pakkauduimme taas vaunuihin ja jatkoimme matkaa. Vanhimmilla sisarillamme oli
aina matkavaatteet á la mode. Meillä pienemmillä oli vaaleat laakeahelmaiset ja
lyhythihaiset puuvillaleningit, joissa oli suuret pyöreät valkoiset palttinakaulukset.
Päässämme oli vihreät hauholaisolkihatut, joissa oli kapea nauha sidottuna ylös
päälaelle. Me rakastimme vapautta, joten harsot kätkimme piiloon, mutta pitkät
valkeat palttinahansikkaat oli napitettu niin lujasti kiinni, että niiden oli
pakko antaa olla.
Ilman seikkailuja saavuimme lopulta Lammin kirkonkylään,
jossa kaikkien piti astua vaunuista ulos ja kävellä ylös Untulan jyrkän kiemurainen
mäki. Siinä kohtaa äiti aina muistutti meitä kauhealla lapsuusmuistolla, kuinka
eräs maineikas herrasväki oli ollut vieraana Vanhassakartanossa, ja törmännyt vaunuilla
mäessä olevaan esteeseen ja loukkaantunut vaikeasti. Me kuitenkin saavuimme hyvissä
voimissa enon luo Vanhaankartanoon. Ja parin päivän kuluttua jatkoimme jälleen matkaa,
mutta nyt ”kaukaliiteillä” eli tosilla hevosilla ja toisella väellä. Niiden
emäntä oli täti Louise, joka asui Turussa ja käytti lyhyillä matkoilla omia
talonpoikiaan. Ilman omiamme, toisilta lainaten ajoimme siis viimeiset neljä peninkulmaa
Asikkalan kirkonkylään, jossa kaikeksi lopuksi tapasimme Seestan kartanon vaunut
ja kuskin. Siten matkamme päättyi paljon loistokkaammin kuin mitä se oli alkanut.
Posti- ja tiekartta 1846-1848 |
Kuvat: Werner
Holmberg 1860: Postitie Hämeessä. Wikimedia Common
Fashion
plate from Le Bon Ton, Journal des Modes 1848, Cooper Hewitt, Smithsonian
Design Museum
Magasin för konst, nyheter och moder. Årg. 18 (1841), Uppsala Universitets Bibliotek
Suomen posti- ja tiekartta 1846-1848. Bernd Adolf Lindeman. Heikki Rantatuvan historialliset kartat. Jyväskylän yliopisto
http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005071704
http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005071704
Några barndoms- och ungdomsminnen. Upptecknade av M v. K. Nutid 2-3, 1917