Marraskuun 11. päivänä vuonna 1788 Hauhon Lautsian kartanossa
vietettiin 30-vuotiaan mamselli Ulrika Hirnin häitä. Hän oli tullut vuotta
aiemmin Lammilta sisäpiiaksi kartanoon. Ulla mamselli oli syntynyt ja kasvanut
Hauholla. Hän oli hyvää sukua – mutta köyhä. Häät järjestänyt Lautsian rouva
Ebba Christina Tihlman saattoi tuntea lämpöä mamselli Ulrikaa kohtaan: tämä oli
kasvanut Hauhon Vitsiälässä aivan kuten hänkin, samassa seurapiirissä. Kumpikaan heistä ei ollut aatelinen:
Silti toinen päätyi kartanon rouvaksi ja toinen hänen piiakseen.
Ulrika Hirn syntyi vuonna 1758 siltavouti Håkan Hirnin
toiseksi nuorimmaksi lapseksi. Miehellä oli 50-vuotiaana ehtinyt olla kolme
vaimoa ja nyt syntyi yhdestoista lapsi. Vaimo Brita Johanintytär jäi jo vuonna
1761 leskeksi lapsikatraansa kanssa. Håkanin isoisä oli ollut varusmestari
Jonas Hirn ja isoäiti aatelinen Elisabet Gyllenbögel. Jälkeläisiä oli
kirkkoherroina ja virkamiehinä, kuten Axel Bergholmin sukukirja Suomen
aatelittomista suvuista vuosilta 1899-1901 kertoo. Ulrika Hirn ei ole päätynyt sukukirjaan.
Syitä lienee kaksi: sukuhaara niin sanotusti ”vajosi rahvaaseen”. Toinen syy oli
se, että yksittäisten köyhien mamsellien etsiminen kirkonkirjoista oli 1800-luvun
lopulla liian työlästä eikä patrilineaarisesti katsoen tärkeää.
Ulrika Hirn (1758-1835) ei löydy Bergholmin sukukirjasta |
Håkan Hirnin tyttärien osana oli ansaita elantonsa.
Parempiosaiset auttoivat perhettä parhaansa mukaan. Salpietarinkeittämän
johtaja Christoffer Herkepaeus palkkasi Petter Håkaninpojan
salpietarinkeittäjäksi mikä auttoi osaltaan myös perheen naisia. Petter ei katsonut
tarpeelliseksi käyttää sukunimeä.
Vitsiälän Tekkarin puustellin omistaneet kornetti Caspar
Fredrik von Kraemer ja Maria Elisabet Blåfield ottivat Ulrika Hirnin luokseen palvelijattariksi
1770-luvun alussa. Talossa oli jo taloudenhoitajattarena Ulrikan sisarpuoli
Anna Maria Hirn. Ulrika oli 16-vuotias neito ja sai merkinnän tjänarinna (palvelijatar). Se oli
tavallista piikaa korkeampi asema. Vuonna 1781 Ulrika siirtyi palvelijattareksi
pappilaan. Samana vuonna 41-vuotias sisar avioitui iäkkään puusepän tointa
harjoittaneen korpraali Jacob Wramin kanssa.
Nuoren mamsellin kohtaloksi koitui – kuinkas muuten – nuori
aatelismies Carl Gustaf Blåfield. Tämä oli Tekkarin rouva Margareta Elisabetin
nuori veljenpoika. Ulla mamselli ei ollut oppinut sisarensa kohtalosta mitään.
Anna Maria oli nimittäin synnyttänyt aikoinaan aviottoman lapsen ja kertonut
isäksi Nils Herman Silvanin, joka avioitui Tekkarin herran Casper Henrik von Kraemerin
sisaren kanssa muutamaa päivä ennen aviottoman lapsen syntymää. Melkoinen
skandaali, mutta se on toinen tarina.
Nuoret herrat mieluusti bellmanilaisessa hengessä palvoivat
mamselli Ullan ja Anna Marian kaltaisia nymfejä mutta eivät avioituneet heidän
kanssaan. Ulrika saattoi sitä odottaa, koska Hirnit olivat hyvää sukua, mutta
se ei riittänyt. Hän oli sisäpiika ja äitikin oli kuulunut rahvaaseen. Ulrika
synnytti 25-vuotiaana Vitsiälän Tekkarissa aviottoman Carl Gustafin 1.12.1783,
joka eli vain muutaman kuukauden. Isäksi merkittiin Carl Gustaf Blåfield. Jotenkin
traagista, että Tekkarin herran ja rouvan luokseen ottamat köyhät mamsellit
vieteltiin heidän nuorten sukulaismiestensä toimesta. Surullista, mutta
epäilemättä tavallista.
Ulrika Hirnin avioton Carl Gustaf syntyi vuonna 1783 |
Ulrika mamselli löysi Lautsiassa aviomiehen, Pälkäneeltä
muuttaneen pellavankutojan oppipojan Anders Andersinpojan, joka oli häntä
viitisen vuotta nuorempi. Hän sai vaimonsa kautta hyvät suhteet Hauhon
säätyläisiin. Anders otti sukunimen Stierna ja aviopari asettui Hauholle.
Mamselli Ulrika Hirnin elämäntarinaa voisi verrata trubaduuri
Carl Michael Bellmanin muusan Ulla Winbladin elämäntarinaan. Palvotun hahmon
esikuva oli Maria Christina (Maja-Stina) Kiellström (1744-1798), joka syntyi
hyvään perheeseen mutta joutui ansaitsemaan elantonsa jo nuoresta alkaen. Hän
oli työssä tukholmalaisessa silkkikehräämössä päätyessään suhteeseen eversti
Wilhelm Schildin kanssa, joka oli Maja-Stinan mukaan luvannut avioitua hänen
kanssaan. Avioton lapsi eli vain lyhyen aikaa. Maja-Stinasta tuli ”langennut nainen”.
Jotkut ovat tulkinneet Maja-Stina Kiellströmin prostituoiduksi, mutta mitään
siihen viittaavaa ei löydy asiakirjoista.
Avioton lapsi ei tehnyt naisesta prostituoitua. Eikä se,
että vietti iloista elämää herraseurassa krouveissa ja puistikoissa. Eikä edes
se, että eksyi joskus yhden yön suhteisiin. Viinin virta ja nuorten naisten
estoton ilottelu herätti toki paheksuntaa kuten se herättää kaikkina aikoina.
Mutta varsinaisen ilotytön ammatin harjoittaminen oli 1700-luvulla, ja on edelleenkin,
aivan eri asia.
Maja-Stina haastettiin oikeuteen – ei elämäntavoistaan,
vaan koska hän fabriikin kehrääjänä pukeutui punaiseen silkkiin
ylellisyyslakien vastaisesti. Carl Michael Bellman palvoi Maja-Stinaa kuten
moni muukin herra. Maja-Stinaa voi verrata nykypäivänä tosi tv-tähteen tai
julkkismalliin, jolla on tuhansia seuraajia Instagramissa. Maja-Stina eli ”Ulla
Winblad” avioitui vuonna 1772, jäi leskeksi ja avioitui toistamiseen. Hän ei
tiettävästi myöhemmällä iällään ollut erityisen otettu roolistaan
suorasukaisten Fredmanin epistoloiden estottomana Bacchuksen papittarena.
Juhannuksen kunniaksi tässä vielä Carl Michael Bellman ja
hänen Ulla Winbladinsa. Moni muistaa koulussa laulaneensa samaa sävelmää,
mutta siveämmällä suomennoksella, jossa kaino morsian solmii seppelettä ja hääpari
suuntaa kohti kirkkoa. Alkuperäisessä tekstissä – käy hieman toisin…
Epistola numero kahdeksankymmentä
Ulla Winbladin huvimatkasta ensimmäiselle torpalle
Kattrumpenin tullin lähelle
Pastoraali on omistettu kuninkaalliselle sihteerille
Kellgreenille
Kuin paimentyttö korea
Kesäpäivänä lähteellään
Hän poimii kukkaisnurmeltaan
Nuo korunsa kauneimmat
Ja joukost' apilan, syreenien
Et helmien sä loistavan nää
Kun sitoo tyttö seppeltään
Noin rakkauden puuskassaan
Niin verhoutui nymfini juhlaansa
Hän kukkiin kauniisiin
Kun lähti hän vieraaks' Mollbergin
Tuohon torppaan niin pikkuiseen
Se aivan lähellä tullia on
Siel' ravut punaiset kattiloissa
Ja sinne vesi lahden tän
Näin aaltoina etsiytyy
Kas, luona torpan eteisen
Hän astuen havuille
Noin jätti nuo keinuvat kiesinsä
Oli sunnuntaipäivä tuo
Oli aika Jufursin ukkosen
Ja Danderydin kellot löi
Ja kukko kiekui jossakin
Ja pääskynen lens huoneeseen
Nyt pikari alkoi kierellä
Ja Mollberg jo kaatuikin
Nymfimme kaatoi kädellään
Tuon viinan hameelleen
Kas, paimentyttö lisää pyys
Ja hameensa hän riisui pois
Ja herrasväkemme ryyppäsi
Kun luottoa sai muorilta
Tuos' pihalla hevonen keltainen
Noin ylöspäin ojentuu
Et' kiesien kori ja pyörätkin
Siin' hajoten murentuu
Se kiimassaan pois haluaa
Ja pärskii, hirnuu turvallaan
Mut' Ulla sänkyyn kaadettu
Ja Mollberg, he nukkuvat viel'
(Suom. Jukka Taberman, Vesa-Matti Loiri: Ennen viimeistä
maljaa 1980)
Kuvat: Francois Boucher: Les Charmes de la vie champêtre 1737. Wikimedia Commons. Axel Bergholm (toim.): Sukukirja. Suomen aatelittomia sukuja, I osa, s.582.