Nimi ”Hömpperi-Kustaa” on tuttu monelle Hauholla ja
lähiseudulla. Kaskut, tarinat ja lentävät lauseet elävät edelleen ihmisten
puheissa, vaikka aika jätti miehestä jo lähes sata vuotta sitten. Hän oli 1900-luvun
alussa tunnettu kulkumies, suorastaan kuuluisuus, joka on päässyt mukaan lukuisiin
muistelmiin ja kylähistoriikkeihin sekä myös tieteellisempään teokseen ”Hullun
kirjoissa - Näkökulmia suomalaiseen kylähulluuteen”.
Kustaa Fredrikinpoika Nöjd |
Tarinoita
Hömpperi-Kustaasta tunnetaan Hauhon lisäksi ainakin Pälkäneeltä, Luopioisista
ja Padasjoelta. Varmasti muualtakin. Muistelmissa kulkumies Hömpperi-Kustaa
jää irralliseksi kylähulluksi. Padasjoella eräs muistelija arveli Kustaata täysin
kodittomaksi. Hauholla tiedettiin, että Kustaalla oli kotipaikka pitäjässä. Tämäkin muistelija
tosin arveli, että hän oli ehkä rajantakaista sukua, ja ettei Kustaan varhaisia
elämänvaiheita tainnut kukaan tuntea. Erikoinen ja osin vieroksuttu kulkumies
miellettiin siis ulkopuoliseksi ja yhteisöstä irralliseksi muukalaiseksi kylähulluksi.
Niin
tai näin, kylähulluillakin on oikea nimi, vanhemmat, perhe - ja juuret. Niin myös
Hömpperi-Kustaalla. Ei hän ollut irrallinen
eikä edes kotoisin vieraalta maalta, vaan Hauholta. Hänen tarinansa alkaa Sotjalasta, Niuran talon Kallioisen torpasta. Torpparina oli 53-vuotias Fredrik
Nöjd, joka oli jäänyt leskeksi vuonna 1845 ja solminut suhteen Cecilia Simontyttären
kanssa. Tämä oli asettunut torppaan piiaksi aviottoman poikansa kanssa. ”Susiparina” he siellä elivät, minkä
kirkkoherrakin hyvin pisti merkille. Avioliittoa viivästytti se, että 37-vuotias
Cecilia oli omin lupineen kierrellyt niin Hämeenlinnassa kuin Hollolassakin
ilman muuttokirjoja, mikä aiheutti esteellisyyden. Elämää nähnyt Cecilia oli synnyttänyt kaksi aviotonta lasta vuosina 1834 ja 1840. Hän oli hyvää sukua:
Hauhon Eteläisten Sarkkolan talon tytär, mutta liekö levotonta Ceciliaa vetänyt maailma
puoleensa, samoin kuin myöhemmin poikaansa Kustaata?
Cecilia ja Fredrik Nöjd vihittiin
lopulta avioliittoon samana vuonna 1847, jolloin heille syntyi lapsi Maija
Stiina. Uusperhe muutti Sotjalan Hovinkartanon Pyhälän torppareiksi. Siellä näki
päivänvalon 18.3.1850 poikalapsi, joka sai kasteessa nimen Gustaf. Isä Fredrik
oli tuolloin jo 58-vuotias ja Ceciliakin jo 41-vuotias. Kustaa oli vasta 4-vuotias,
kun isän voimat torpparina eivät riittäneet, ja hän oli lähes sokea. Perhe
muutti vuonna 1855 Tuittulaan itsellisiksi ja lopulta he elivät ruotuvaivaisina.
Vuonna 1859 Fredrik Nöjd kuoli ja leskivaimo Cecilian kerrottiin sen jälkeen kiertävän
kerjuulla. Luultavasti Kustaa seurasi retkillä mukana. Kustaan sisar
Maijastiina Nöjd muutti ensin piiaksi Vihavuoden Nikkarille ja lähti sen
jälkeen vuonna 1864 piikomaan Hämeenlinnaan.
Kustaa Nöjdin kastemerkintä Hauhon syntyneidenluettelossa 1850 |
Kirkonkirjoissa ei näy Kustaa
Fredrikinpojan kohdalla mitään merkintöjä, että tämä olisi ollut jotenkin
tavallisuudesta poikkeava. Järjessäkään ei tuntunut olevan isompaa vikaa: Kustaa suoritti rippikoulunkin vuonna 1868. Sen
jälkeen hän otti renginpestin Sappeen Alastaloon. Mutta siellä hänelle ilmestyy vuonna
1871 paljon puhuva merkintä: ”rymd” eli karannut. Maailma siis kutsui, ja Kustaa
Nöjd vastasi sen kutsuun. Takaisin hän palasi miehenä, joka tunnettiin Hämeen
pitäjissä Hömpperi-Kustaana. On arvoitus minne miehen matka Sappeesta vei. Hän kertoi, että oli ollut Inkerinmaalla
hevospaimenena, missä tietysti saattoi olla perääkin, kuka tietää. Siellä
hänellä oman kertomansa mukaan olisi ollut morsiankin nimeltään Maria Perikles.
Parhaan kuvauksen kulkumies Hömpperi-Kustaasta antaa muistelmissaan Toivo Rekolainen. Hänen
mukaansa Kustaa puhui ”nenä-äänellä, sanojaan pitkään venyttäen, kuin laulaen
ja vielä lisäksi jokaisen sanan väliin syvään ja äänekkäästi henkäisten,
ynisten kuin vasikka.” Kustaalla oli päällään aina sama turkki, jota hän piti
kesät talvet. Hauholla ja Padasjoella tunnetaan lentävänä lauseena se, mitä
Kustaa vastasi kysymykseen siitä, eikö turkki ole kesällä kuuma: ”Sen se
kalvee, minkä lämmittääkin.” Päässään Kustaalla oli useasta eri
kaakkurinnahasta itsetehty lakki. Ison linnun siivet lepattivat korvilla tai
sitten hän sitoi ne ylös korkeaksi töyhdöksi. Likaisia sarkahousuja kannatteli
villalangasta kudottu nauha, joka oli vedetty olan yli. Jaloissa miehellä oli
toppatallukat ja olkapäällä keppi, jonka päässä oli nyytti. Se sisälsi ainakin
pelikortit.
Hömpperi-Kustaa ennusti korteista pientä maksua tai ruokaa ja
yösijaa vastaan. Tosin ennustus oli aina se sama: tumma tai vaalea rikas
neitonen tai herra tulisi valtameren takaa noutamaan armastaan. Hän kertoili lapsille
tarinoita ja soitti triangelia tai poronkelloa. Jos Kustaalta kysyttiin, että
mitä säveltä tai nuottia hän soittaa, niin vastaus oli: ”Se on vain
kirkonkellojen säveltä.” Talvella Hömpperi-Kustaa veti pitkän narun päässä
kelkkaansa. Eräs ikkunasta katselija tokaisikin, että ”kyllä sieltä kelkkakin
tulee, kun Kustaa jo näkyy.”
Maisema Sotjalasta Pyhäjärvelle |
Kustaa ei ollut erityisen pidetty vieras, sillä
hänen kerrotaan suorastaan kuhisseen täitä. Täit jäivät hänen lähdettyään talonväen
riesaksi, sillä pirttiin päästyään Kustaa avasi vaatteittensa napit ja alkoi antaumuksella
raapia itseään. Välillä hän nappasi täin kiinni ja viskasi lattialle, koska ei
raaskinut sitä tappaa. Turkin päälläkin ”vaelteli täitä kuin karjaa laitumella.”
Joskus talvella Kustaa riisuikin vaatteensa hangelle, saadakseen edes hetken rauhaa.
Joissain paikoissa hänet ajettiin pois tai sitten hänet hätisteltiin saunaan nukkumaan.
Kustaan äitemuori ruotuvaivainen Cecilia Simontytär kuoli Tuittulassa
vasta vuonna 1898 lähes 90-vuotiaana. Hauho ja äiti Tuittulassa muodostivat keskeisen kiinnekohdan
Kustaan kuljeksivassa elämässä. Samoin Mustilassa asuva sisar Maijastiina Nöjd, joka tunnettiin
Hauholla syystä tai toisesta ”Ryssän Maijana”. Hömpperi-Kustaa ei siis ollut täysin koditon kulkija. Viimeiset vuotensa Hömpperi-Kustaa
eli Kustaa Fredrikinpoika Nöjd vietti Hauhon kunnalliskodissa. Siellä hän viimein 71-vuotiaana
kuoli 30.7.1921, ja lepäilee siis jossakin kohtaa Hauhon uudempaa hautausmaata.
Lähteitä:
Haapavuori, Keijo: Kustaa Nöjd – ikuinen sulhasmies.
Hauhon Joulu 1979.
Laaksonen Pekka ym. (toim.): Hullun kirjoissa -
Näkökulmia suomalaiseen kylähulluuteen. SKS 1990.
Rekolainen, Toivo: Muisteluksia Haltialta ja muualtakin
Luopioisista. Kangasala 1983.
Tanner, Jaana: Bertta Salosen muistelmat. Kasiniemensanomat.
Kuva: Kustaa Nöjd. Hauho-seuran arkistolle lahjoittanut
Pentti Mäkelä, Porras.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti