Tietenkin on turhaa alkaa tonkia romaanien fiktiivisten henkilöiden tai
paikkojen esikuvia - se voi olla jopa ärsyttävääkin. Mutta kaikesta huolimatta sain ajatuksen syventyä Lautsian kartanon muinaisuuteen. Vuoren
romaanissa voisi kai sanoa yhdistyvän kaksi hauholaista kartanoa: Hyvikkälän ja
Lautsian. Hyvikkälä oli yhteydessä Hauhonselkään ja mahtikartanon syntyvaiheet menevät
ajalle, jolta ei ole lähteitä. Lautsia – jota ikäihmiset lapsuudessani
kutsuivat nimellä Lauttia – ei ollut olemassa vielä keskiajalla.
Yrjö Koskimiehen tuomio Hauhon historiassa (osa I) nimestä ”Lautsia” on melko tyly: ”Asutushistorian
kannalta nimi ei siis sano mitään”. Maallikko tietysti pohtii, että mitkä syyt
vaativat lauttapaikan perustamiseen juuri tähän tiettyyn kohtaan Ilmoilanselän
rannassa? Miksi Ilmoilasta piti päästä järven yli rannalle, jonka takana jatkui
laaja, asumaton metsäalue? Tai miksi Alvettulasta piti päästä vesitse rantaa pitkin Lautsiaan,
jonka alueeseen se kuului?
Siihen on selitys: Teponlinna, Hauhon ainoa virallinen linnavuori. Se sijaitsee aivan Lautsian läheisyydessä. Pieni, jyrkkärinteinen
kalliopäällystäinen vuori, jonka laelle vie kapea polku. Tästä näkökulmasta Lautsia onkin ikivanha ja varsin merkittäväkin
paikka. Se on ollut olemassa jo vähintään 1200-luvulla, jolloin linnavuoret
ilmeisesti perustettiin ja niitä tarvittiin. Ehkäpä Ilmoilanselän ja Vähäjärven kapeikossa sijaitseva ”lauttasija” vakiintui
1200-luvulla linnan ohessa sen ”satamaksi”.
Lautsian tienoilta alkoi keskiajalla yhteismaa, jossa usealla kylällä
oli omia niittyraivauksia. Lautsia kylänä on nuori. Se oli ”afgärda by”,
siirtokylä. Tarkemmat syyt sen perustamiseen ovat hämärän peitossa.
Myöhäiskeskiajan kuluessa ”Lauttasijan” liepeille asettui asukkaita – tai
ainakin asutus siellä vakiintui. Paikka aidattiin erilleen Alvettulan maista. Vuoden
1539 maakirja tuntee Lautsiassa kolme nimeä: Martti Klemetinpoika, Mikko
Pekanpoika ja Matti Sipinpoika. Vuonna 1563 Kustaa Fincke antoi todistuksen
kylän olemassaolosta erillisenä alueena, joten hänen kai voisi sanoa olevan Lautsian eräänlainen perustaja.
Lautsia eli Lauttia Hauhon maakirjassa 1539 |
Väistämättä tulee mieleen, oliko alun perinkin kyse yhdestä sukuryhmästä, joka kenties jo keskiajalla muutti Lautsiaan, Teponlinnan kupeeseen. Miksi ja koska? Kysymyksiin ei saa vastausta. Kylän historia jäi lyhyeksi, koska jo vuonna 1555 Matti Sipinpoika yhdisteli taloja ja suurtilan synty oli alkanut. Vai... oliko koskaan ollutkaan kyse muusta kuin yhdestä huonekunnasta, joka muutti asumaan erilleen muista, linnavuoren kupeeseen? Jos näin oli, niin kuka oli Matti Sipinpoika, jonka sukua asui tuomiokirjan mukaan 1600-luvun alussa myös Ruotsissa?
Lautsian lopullinen ero Alvettulasta oli tapahtunut
tultaessa vuoteen 1590, sillä tuolloin riideltiin ensi kertaa käräjillä rajoista. Lautsian
käyttöön jäi alue, jota rajoittivat Telkilahden niitty, Rantakorttehisto ja
Sillanmäki. Tämän alueen ulkopuolella Lautsian asukkaat saivat laiduntaa ja
ottaa metsästä tarvepuita.
Muinaislinnan kupeessa olevaan ”Lauttiaan” on helppo
kuvitella toinen toistaan kiehtovampia asukkaita. Puhdas fiktiivinen historiallinen romaani, kuten Neidonpaula, antaa
parhaimmillaan enemmän kuin epämääräinen faktana myytävä kuvitteellinen
muinaishistoria. Sellaistakin on Teponlinnan ja Alvettulan seudulle takavuosina
rakenneltu, vieläpä viikinkien voimin.
Ilmoilan Kalomäestä löydetty "Hauhon risti" Kalevalakorun mallistossa |
Vierailin Vähäjärven rannalla ja tapasin siellä tuttuni. Kävin Teponlinnan huipulla ja sieltä tullessa tuttavani kertoi että muistitiedon mukaan vielä 1930 luvulla muistettiin tuulimylly joka olisi ollut Hauho-seuran mökin lähettyvillä entisillä Lautsian kartanon mailla. Onko sinulla tietoa ko. myllystä. Historia kyllä kertoo "isosta tuuli myllystä" mutta muuta tietoa ei ole enää olemassa.
VastaaPoistaSe on Honkasaaren mylly Ilmoilasta, joka aikoinaan lainattiin Hauhoseuralle. Nykyinen isäntä joskus aikoinaan olisi sen halunnut takaisin, mutta on ilmeisesti niin huonossa kunnossa, ettei siihen ole siihen ryhtynyt.
VastaaPoista