Oheinen teksti on muokattu esitelmästä, jonka pidin 10.7.2016 Hauhon Matkantaan kylän Kulttuuripäivän ohjelmassa. Kiitokset Arja Tahvolalle ja Matkantaan väelle!
Nuori Carl Gustaf Ramsay vaelsi vuonna 1807 aikakauden
muodikkaaseen tapaan Etelä-Suomessa tutustumassa kansanelämään ja kotimaansa
maisemiin. Matka suuntautui Hämeenlinnasta Pälkäneelle ja Hauholla hän törmäsi
Matkantaan kylästä olevaan joukkoon, joka oli menossa heinäniitylle.
Mainittakoon, että heinäniityt sijaitsivat varsin kaukana kylistä. Heinää ei siis
kylvetty, vaan se koottiin luonnonniityiltä haasioille kuivumaan (heinäseipäät yleistyivät vasta 1800-luvun lopulla).
Heinää kuivumassa Matkantaassa |
”Olimme kauan toivoneet saavamme piirtää paikallisten asukkaiden vaatepartta, mutta vielä ei ollut tilaisuutta tullut, kun täällä saimme nähdä talonpojan tulevan maantien poikki seurassaan lähes koko taloutensa pyhävaatteissa korjatakseen heinää läheiseltä niityltä. Boije pyysi, että talonpoika pysähtyisi ja antaisi minun piirtää kuvan, erityisesti piiasta. Tupakka, nuuska ja hyvät sanat seurasivat pyyntöämme, ja tytön täytyi jäädä vasten tahtoaan, kieltäen piirtämästä itseään. Annoin hänelle hopearahan – turhaan – ja palasin piirustuskansioni pariin. Sama raha kieri poisheitettynä jalkojeni juureen. Kärsivällisyys auttoi, ja hetken kuluttua olin piirtänyt tämän tytön.
Kun tyttö sai nähdä piirustuksen, vaihtui hänen
surunsa suurimpaan iloon, ja minä ja Matkantaan Liisa syleilimme ja taputimme
iloisesti ja sydämellisesti. Nyt oli jäljellä pieni poika, ja isä itse silitti
hänen hiuksensa ja asetti pojan kädet ristiin tyytyväisenä siitä, että hän sai
saman kunnian kuin Liisa.
Voi, voi, sanoi talonpoika suomeksi, nyt tulee meidän
Liisasta niin ylpeä neiti. Me nauroimme ja lähdimme tyytyväisinä hankkimiemme
rikkauksien kanssa.”
Aikakaudella ei ollut tapana merkitä muistiin rahvaan ihmisten
nimiä, joten ”Matkantaan Liisakin” jää tuntemattomaksi, samoin kuin talonpoika
ja hänen pieni poikansa. Ramsaylle nimillä ei ollut väliä, elleivät kyseessä
olleet säätyläiset. Matkantaan väki oli rahvasta, ja ainoa mikä heissä matkalaisia
kiinnosti, oli vaateparsi.
"Matkantaan Liisa" |
Olisiko silti mahdollista selvittää, että kuka oli Matkantaan
Liisa, jonka Ramsay ikuisti? Liisa oli siis piika. Herrat neuvottelivat ensin
isännän kanssa, joka sai palkkioksi tupakkaa ja nuuskaa. Vasta sen jälkeen he
antoivat Liisalle rahan ja yrittävät sopia hänen kanssaan. Lyhyt tapahtuma kertoo
piian ja rengin asemasta: isäntä oli se, joka päätti palkollistensa töistä ja
tekemisistä. Liisakin oli isäntänsä suojeluksessa ja velvollinen tekemään sen
mitä hän käski. Mutta toisaalta Liisa tiesi, ettei mihin tahansa tarvinnut
suostua, sillä häntä suojasi myös laki.
Matkantaan Liisan omantunnonarvoa kuvastaa se, että
hän heitti hopearahan miesten jalkojen juureen. Hän ei tehnyt mitä tahansa
isostakaan rahasta. Siihen ei isäntä puuttunut, vaan päätösvalta oli piialla.
Nuuska ja tupakat olivat jo isännän taskussa. Asiaa selvitettiin tarkemmin ja
Liisa suostui kuvaan. Ehkä hän aluksi epäili, herrojen aikeita. Piian oli syytä
pitää varansa herrojen hämärien ehdotusten suhteen. Kaikki kävi lopulta hyvin,
ja isäntä antoi piirtää myös oman poikansa, joka kuvan perusteella oli noin
10-vuotias.
Piti siis löytää Matkantaassa asuva talonpoikaisperhe,
jossa on vuonna 1807 piika nimeltä Liisa sekä isäntä, jolla on noin 10-vuotias
poika. Koska Matkantaka on pieni kylä, niin tehtävä ei ole ylivoimainen, joskin
työläs. Kylässä on mainittuna vuonna kolme eri Liisaa. Sekä Matkantaan Kompelin
että Äyrikkälän talontyttärien nimenä on Liisa. Mutta he eivät palvele piikoina
eikä heillä ole pikkuveljeä tai veljenpoikaa, joka sopisi matkakuvauksen
tietoihin.
Kirkonkirjan lehdiltä löytyy sopiva Liisa, eikä enempää
tarvita. Nuorella naisella on ikää 24 vuotta ja tarkempana nimenä Liisa
Simontytär. Hän oli muuttanut edellisenä vuonna Matkantaan Kartanoon oltuaan
sitä ennen piikana Torvoilan Ylhäisissä. Matkantaan Kartano-nimisessä talossa
oli isäntänä tuolloin 41-vuotias Matti Matinpoika, joka lienee mainittu isäntä.
Tällä oli vuonna 1807 kirkonkirjojen mukaan 9-vuotias poika nimeltä Topias.
Liisa Simontytär oli ehtinyt saavuttaa iän, jossa
isojen talojen työt olivat tuttuja ja jotka hän jo osasi. Hän oli nuori, terve
ja voimakas. Liisa sai valita työpaikkansa ja tarjota isäntäväelle taitoja, jotka
olivat tarpeen. Ramsay pisti merkille hänen silmiinpistävän tyylikkään
olemuksensa. Rahvaan naisten tuhlaamista rihkamaan ja hepeniin paheksuttiin
säätyläistön keskuudessa aina 1900-luvulle asti. ”Perinteisen” harmaan ja
kotikutoisen vaateparren katoamista surtiin vuosisatoja useissa kirjoituksissa
ja sanomalehdissä. Tehdaskankaat, nauhat ja ostopitsit katsottiin turhaksi
ylellisyydeksi. Tosin, kuka on oikeutettu sanomaan mikä oli ja on tuhlaamista
ja mikä taas ei? Miesten rahanmenoa nuuskaan, tupakkaan, korttipeliin ja erikoisesti
viinaan ei paheksuttu läheskään yhtä paljon kuin naisten vaatetusta.
Mutta sitten tullaan siihen, että oliko ”Matkantaan Liisa”
varsinaisesti kotoisin Matkantaan kylästä? Ei ollut. Liisa ei tavallaan ollut
kotoisin mistään. Hän edusti tyypillistä hauholaista ja kantahämäläistä piikaa.
Sitä tilatonta väkeä, joka tuli ja meni pitäjästä toiseen muutaman vuoden
välein.
Liisa syntyi vuonna 1783 Tyrvännössä Lahdentaan
kartanon rakuunantorpassa, josta hänen vanhempansa pian sen jälkeen muuttivat
Hattulaan Ventolan ratsutilalle. Isä oli ratsumies ja äiti entinen piika
Lahdentaan kartanosta. Hattulassa perhe kasvoi ja lapsia syntyi lisää – sekä
myös kuoli. Liisa oli lapsista vanhin ja Hattula oli hänen lapsuusmaisemansa.
Pian ripille pääsyn jälkeen tuli aika lähteä itse ansaitsemaan elantoa
palkollisena. Liisan vanhemmat kuolivat varhain ja sisarukset lähtivät
peräjälkeen palvelukseen kuka minnekin, Hattulaan, Vanajaan, Hauholle…
Liisakin lähti alle 20-vuotiaana vuoden 1800 tienoilla
piiaksi Hattulan Rahkolan Korelan rustholliin ja seuraavaksi Mierolaan. Jää arvoitukseksi,
miksi Liisa suuntasi vuoden 1804 tienoilla juuri Hauholle, Rukkoilan kylään?
Sieltä hän siirtyi Torvoilaan. Se, että Liisa viihtyi lähes kolme vuotta
Matkantakana, kertoo tietystä kiintymyksestä kylään. Eikä hän lähtenyt sieltä
kauaksi siirryttyään kohtalokkaaksi Suomen sodan vuodeksi 1808 Lautsian
kartanoon piiaksi. Hauhosta muodostui Liisalle kotiseutu. Siellä oli ystäviä ja
ehkäpä sukulaisiakin. ”Matkantaan Liisa” siis ansaitsee nimensä.
Ukonilma varjostaa Matkantaan ikivanha peltoaukeaa 10.7.2016 |
Se, mikä Matkantaan Liisaa tutkiessa mietityttää, on yksinäisyys,
irrallisuus ja kodittomuus. Palkollinen sai kodin vasta kun avioitui.
Naimattomana elämä oli kiertämistä taloista toisiin mukana vaatearkku tärkeimmille
tavaroille. Kirjeitä ei kirjoiteltu. Nykyihmiselle, jolla perhe, suku ja
kaverit kulkevat mukana kännykässä, ajatus tuntuu hämmentävältä. Menneisyyden
maailma tuntuu perin turvattomalta paikalta nuorelle naiselle, jolla ei ollut
vanhempia ja sisarukset asuivat kuka missäkin. Kuitenkin suurin osa ihmisistä
selvisi. Ehkä suhtautuminen kanssaihmisiin oli erilaista, suorempaa: jokainen
turvasi jokaiseen, kun muuta ei ollut. Jos et auttanut apua tarvitsevaa kanssaihmistä,
saatoitko hädän tullen luottaa siihen, että joku auttaa sinua?
Matkantaan Liisa kuului selviytyjiin tavatessaan
Ramsayn heinäpoutaisena päivänä 18.7 vuonna 1807. Kuvaan ikuistui itsevarma
arvonsa tunteva nuori nainen, mikä näkyy niin asenteesta kuin asennostakin.
Matkantaka 1800-luvun alun pitäjänkartassa |
Lähteet: Carl Gustaf Ramsay: Matkapäiväkirja 1807. Matka
eteläisessä Suomessa (toim. Sampo Honkala) Suomalaisen Kirjallisuuden Seura,
1999. Maanmittaushallituksen pitäjänkartasto, Hauho 1825. Kansallisarkisto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti